Da, exista. Se numeste "legal aid" in engleza. Se acorda doar in dosarele care ajung sa fie comunicate guvernului. Din acest moment exista 2 variante: fie se ajunge la o intelegere cu Guvernul, fie cazul urmeaza sa fie judecat la Strasbourg.
In ambele variante, cel care a facut plangerea trebuie sa fie asistat de avocat. Daca nu are bani sa plateasca un avocat, poate face o cerere de asistenta judiciara la Baroul din raza teritoriala a domiciliului. Cererea trebuie sa fie insotita de documente justificative care sa arate ca veniturile sunt mai mici de 500 de lei. Avocatul desemnat din oficiu va redacta raspunsurile la intrebarile Curtii si va raspunde de asemenea sustinerilor Guvernului. Procedura dureaza de la cateva luni la 2 ani si se desfasoara prin posta. Clientul trebuie sa plateasca, totusi, costurile postale si cele privind traducerea si multiplicarea documentelor cerute de Curte.
Daca Guvernul accepta propunerea de intelegere amiabila, avocatul va participa la negocieri. Pentru aceasta participare va primi din partea Curtii un onorariu fix la care are dreptul separat de banii primiti de la Ministerul de Justitie prin procedura romana de asistenta judiciara.
Daca nu se ajunge la o intelegere, va trebui sa mearga la Strasbourg pentru a participa la judecarea cazului. Curtea acorda bani pentru transport, pentru maxim 2 zile de cazare si masa si 300 de Euro pentru sustinerea pledoariei. Insa nu da banii in avans, asa incat Dvs. va trebui sa ii asigurati avocatului macar banii de drum, cazare si masa. Cum insa nu exista zboruri de pe o zi pe alta, sau daca sunt, pretul biletelor este foarte mare, sunt necesare minim 3 zile de cazare in Strasbourg. In baza biletelor de avion, a facturilor de plata la cazare si masa, Curtea va acorda ulterior acesti bani petentului, virandu-i in contul acestuia, mai putin onorariul avocatului. Dureaza cam 5 saptamani pana se primesc banii.
Eu insa nu am auzit pana acum ca vreun avocat din oficiu sa mearga la Strasbourg in aceste conditii si nici nu cunosc vreun caz in care Baroul (de Bucuresti vorbesc) sa fi acordat asistenta judiciara pentru un dosar la CEDO. Poate ma insel in a doua privinta, dar in prima sunt sigura.
Ca sa va faceti o idee, pot sa va spun ca am sustinut un caz la Strasbourg pe 8 iunie anul acesta, unul din cele 2 cauze pilot impotriva Romaniei. Am fost avocat angajat, nu din oficiu. Chiar si asa, intrucat clienta este in varsta, pensionara, am depus pentru ea Cerere de Ajutor judiciar (legal aid) la Curte si a primit inapoi 1800 de Euro din cei 2200 cat au fost cheltuielile de deplasare.
Cu stima,
Av. Niculescu-Gorpin
Din momentul in care plangerea a fost comunicata Guvernului, asta inseamna ca urmeaza ca Guvernul sa raspunda in scris la plangerle facute de Dvs. De la acest punct, toata corespondenta se desfasoara in Engleza sau Franceza. Din experienta, stiu ca Guvernul raspunde in Franceza. Dvs. puteti raspunde tot in Franceza, sau in Engleza. In principiu, sunteti obligat din acest moment să fiţi
reprezentat în procedura ulterioară de un avocat, care trebuie să fie un avocat abilitat să-şi exercite activitatea într-unul dintre statele care au ratificat Convenţia. În plus, acesta trebuie să aibă cunoştinţe adecvate ale uneia dintre limbile oficiale ale Curţii (engleza şi franceza), intrucat Curtea nu asigura traducerea in Romana, nici a documentelor, nici a dezbaterilor din sala de juecata.
Puteti insa face cerere pentru a primi autorizatie speciala din partea Curtii pentru a continua sa folositi limba Romana. Nu va sfatuiesc, insa, pentru ca riscati ca ce se traduce la Curte sa fie inexact sau incomplet, intrucat juristii de acolo nu sunt platiti sa faca traduceri.
De regula, Guvernul trebuie sa trimita la Curte observatiile scrise in termen de 16 septamani. Curtea vi le comunica apoi Dvs. in termen de 1 saptamana, iar Dvs., respectiv avocatul, veti avea la dispozitie doar 6 saptamani pentru a trimite la Curte raspunsul la observatiile Guvernului. Acest raspuns, redactat in Engleza sau Franceza. este foarte complex, trebuie sa fie foarte bine motivat si sa se refere atat la conditiile de admisibilitate si fond, cat si la cele de reparatie echitabila, si sa fie insotit de toate documentele justificative, traduse si ele.
Asadar,
Asistenta judiciara o puteti cere la Baroul teritorial de domiciliu, cum v-am mai spus. De regula, insa, avocatii din oficiu sunt tineri stagiari care nu au cum sa aiba experienta in dosarele CEDO.... iar un avocat definitiv, si mai ales unul cu experienta in domeniu, nu va lua cazul pentru onorariul de 200 de lei platit de Barou ... In fine, puteti incerca. La Barou vi se poate desemna un avocat oarecare sau puteti sa faceti Dvs. cerere pentru un avocat anume.Procedura Cererii de Asistenta Judiciara o puteti gasi la Barou. Reglementarile sunt cuprinse in OUG 51/2008.
Cele mai importante sunt:
- sa aveti un venit mai mic de 500 de lei lunar in ultimele 2 luni
- se acorda o suma maxima echivalenta cu 12 salarii minime brute pe economie
- se acorda numai daca nu ati mai cerut ajutor public judiciar in ultimele 12 luni.
- daca in ultimele 2 luni ati avut un venit de pana in 800 de lei, primiti doar jumatate din suma celor 12 salarii minime brute care se pot acorda.
La Curte, puteti obţine asistenţa judiciară dacă nu dispuneţi de mijloacele de a retribui un avocat, dar Curtea v-o acorda doar daca va considera necesar acest ajutor în vederea bunei desfăşurări a procedurii, intrucat tine seama nu doar de veniturile Dvs. Se ia in calcul complexitatea cauzei atat in fapt cat si in drept, si mai ales se cere ca plangerea Dvs. sa nu aiba caracterul unei plangeri repetitive, adica sa nu mai existe multe plangeri asemanatoare cu ale Dvs.
Asistenta judiciara a Curtii este reglementata in Capitolul X, respectiv art. 91 si urmatoarele din Regulamentul Curtii.
Cap. X
Asistenta judiciara
Art. 91 - 1. Presedintele camerei poate, fie la cererea unui reclamant
care a introdus o cerere pe temeiul art. 34 din Conventie, fie din oficiu,
sa acorde asistenta judiciara acestuia pentru sustinerea cauzei sale, din
momentul în care, în conformitate cu dispoztiiile art. 54 alin. 2 lit. (b) din
prezentul Regulament, partea contractanta pârâta a prezentat în scris
observatiile sale cu privire la admisibilitatea cererii sau când termenul
ce i-a fost acordat în acest scop a expirat.
2. Sub rezerva dispozitiilor art. 96 din prezentul Regulament, odata ce
reclamantului i s-a acordat asistenta judiciara pentru sustinerea cauzei
sale în fata unei camere, el va beneficia de aceasta si în fata Marii
Camere.
Art. 92 - Asistenta judiciara nu poate fi acordata decât daca
presedintele camerei constata:
(a) ca acordarea ei este necesara pentru o buna examinare a cauzei în
fata camerei;
(b) ca reclamantul nu dispune de mijloace financiare suficiente spre a
face fata, în tot sau în parte, cheltuielilor ocazionate de sustinerea cauzei
sale.
Art. 932 - 1. Pentru a stabili daca reclamantul dispune sau nu de
mijloace financiare suficiente pentru a face fata, în tot sau în parte,
cheltuielilor ocazionate de sustinerea cauzei sale, i se cere sa completeze
o declaratie în care sa indice veniturile sale, sumele pe care le detine sub
forma de capital si angajamentele financiare pe care le are fata de
persoanele aflate în întretinerea sa sau orice alte obligatii financiare.
Declaratia trebuie sa fie certificata de autoritatea sau autoritatile interne
competente.
2. Presedintele camerei poate invita partea contractanta interesata sa
prezinte observatiile sale în scris.
3. Dupa primirea informatiilor mentionate în alin.1 al prezentului
articol, presedintele camerei decide acordarea sau refuzarea asistet ei
judiciare. Grefierul înstiinteaza partile interesate despre decizia adoptata.
Art. 94 - 1. Onorariile nu pot fi platite decât avocatului sau altei
persoane desemnate în conformitate cu dispozitiile art. 36 alin. 4 din
prezentul Regulament. Acestea pot acoperi, daca este cazul, serviciile mai
multor reprezentanti astfel desemnati.
2. În afara onorariilor, asistenta judiciara poate acoperi cheltuielile de
deplasare si de sedere, precum si alte cheltuieli necesare facute de
reclamant sau de reprezentantul sau.
Art. 95 - Odata acordata asistenta juridica, grefierul stabileste:
(a) cuantumul onorariilor ce trebuie achitate, conform baremelor în
vigoare;
(b) suma ce se va plati pentru alte cheltuieli;
Art. 96 - Daca este încredintat ca nu mai sunt îndeplinite conditiile
enuntate în art. 92 din prezentul Regulament, presedintele camerei poate,
în orice moment, sa decida retragerea sau modificarea beneficiului
asistentei judiciare.
Trebuie sa va grabiti insa, pentru ca orice avocat veti avea pana la urma, va avea nevoie de timp sa studieze dosarul.
Desemnarea avocatului se face prin formularul special de procura pe care l-ati primit de la Curte. Procura trebuie semnata si de avocatul respectiv pe care l-ati ales, sau care v-a fost dat de catre Barou.
Odata cu procura, puteti trimite la Curte si Cererea de Asistenta judiciara. Daca vi se aproba, toate sumele acordate drept ajutor vor fi trimise direct in contul avocatului, drept onorariu. Puteti conveni cu avocatul ca o parte din suma sa fie pastrata si folosita ulterior pentru cheltuielile de deplasare, urmand sa si le recupereze la sfarsit, din onorariul de succes. Pentru traducerea si legalizarea documentelor, precum si pentru banii necesari expeditiilor postale - pentru ca vor fi multe comunicari de trimis, si totul trebuie trimis recomandat cu confirmare de primire, iar in functie de greutatea documentelor, costurile sunt destul de mari, precum si pentru a completa onorariul avocatului, puteti face cerere de ajutor judiciar si la Barou, asa cum v-am aratat mai sus.
Multa Bafta !
Mai adaug doar ca formularul de imputernicire, procura despre care vorbeam, trebuie sa fie printre documentele pe care le-ati primit de la Curte. Daca n-ati primit-o, o gasiti pe site-ul Curtii (www.echr.coe.int).
Cererea de ajutor judiciar nu are un formular anume. O redactati insa in Engleza sau Franceza. Daca insa va alegeti un avocat pe care il veti trece pe procura, va formula el cererea pt. Dvs. Ulterior, Curtea va va trimite un formular standard cu privire la veniturile Dvs. pe care va trebui sa il completati si la care trebuie sa atasati un certificat de venituri de la Adm. Financiara, in original. Atentie, eliberarea certificatului dureaza 30 de zile, astfel incat din momentul in care trimiteti Cererea de Ajutor Judiciar, e bine sa solicitati si Certificatul.
O sa fie foarte multe lucruri de facut, e obligatoriu sa va gasiti cat mai repede un avocat.
Inca o data, Bafta multa!
Cu stima,
Av. Niculescu-Gorpin